De underground scene als voedingsbodem - voor creatief talent

Willem Loos is een van de founders van de 360 Experience Group, waar het Bredase productiebedrijf Unlimited Productions een onderdeel van is. “Breda heeft veel ambitie én potentie om zich op tech-gebied te positioneren. Nu moet de puzzel gelegd worden.”

Unlimited Productions, gevestigd op het Bredase Minervum, is een full-service productiebedrijf dat technische en creatieve concepten, high-end designs en eventproducties uitvoert en produceert. Ze werken zowel nationaal als internationaal, maar ook in eigen stad zijn ze actief bij events als Breda Live, Bij ons in Breda, Breda 75 jaar vrijheid, Zodiac de Musical, Dance Tour, Decibel, Bredasche Heerenzitting, Aithra Awards, Winter Wonderland, EK dames voetbal en begeleiden ze al jarenlang de Bredase Tiësto met zijn producties en tours.

Wat is volgens jou de kracht van de stad Breda?
“De ligging is interessant in de Benelux, het is een echte hub. Je hebt vijf luchthavens in de buurt en een goede (trein)verbindingen met de grote steden. De game academy van Breda University of Applied Sciences (BUas) staat in de top 3 van de wereld en heeft wat dat betreft echt internationale aantrekkingskracht voor de stad. Verder is Breda een prettige omgeving om te studeren, maar ook na je opleiding te werken en te wonen.”

Wat heeft Unlimited Productions als bedrijf te bieden aan Breda?
“Het is een mooi bedrijf waar talenten kunnen doorstromen; we hebben een stevige groei-ambitie. Ik denk dat we een aansprekend bedrijf zijn met een global footprint, we doen mooie dingen voor veel verschillende opdrachtgevers in meerdere marktsegmenten. Naast Unlimited Productions hebben we nog twee andere labels: Unbranded en Live Legends. Met Unbranded zitten we vooral in de mediahoek, tv en experience formats, vanuit het Mediapark in Hilversum. Met Live Legends hebben we een live experience designstudio in Amsterdam. Maar ons hoofdkantoor is en blijft Breda, de meeste werknemers van Unlimited Productions komen bijna allemaal uit deze regio. In totaal hebben we 120 FTE’s in onze group. De laatste vijf jaar werken we actief als leerbedrijf om studenten van bijvoorbeeld Avans en BUas naar onze bedrijven te halen.”

Waarom opereert Unlimited Productions vanuit Breda, en niet vanuit de randstad?
“Als je kijkt naar de designindustrie zou Amsterdam of Rotterdam inderdaad een logischere keuze zijn. Vanuit de geografie in de Benelux is Breda echter een hele fijne hub locatie. Verder is het label ontstaan vanuit de begin dagen met Tiësto en heeft het dus ook echt een Bredaas DNA. Tot slot vinden we het een hele fijne stad en regio, waar het prettig wonen, werken en leven is.”

Wat mist er volgens jou in Breda voor talenten?
“Wij doen al jaren het project- en production management van Tiësto. Hij is groot geworden in de Spock, een broeinest voor talenten zoals Thijs Verwest. Om talenten aan te trekken én te behouden in een stad, moet je ervoor zorgen dat er wel dit soort underground spots zijn. Je hebt nu wel wat plekken, denk aan een Pier15, STEK, de MEZZ, etc. maar wat mij betreft mag hier qua programmering en curatie meer verbinding in komen. Dit geldt overigens voor meerdere mooie initiatieven zoals BredaPhoto en andere toonaangevende initiatieven. Als je structurele voortgang wil borgen in het zichtbaar maken van je ambities als stad, dan is het een voorwaarde dat de underground scene de voedingsbodem voor het creatieve talent moet zijn.”

Hoe zien buitenstaanders Breda volgens jou?
“Breda wordt gezien als een leuke stad met een goede vibe. Maar vaak komen ze niet verder dan de bourgondische stad met de leuke restaurants en kroegen. Ik denk, en ik weet, dat Breda veel meer is dan dat. Er is een mooie mix van diversiteit aan mensen, en ook op cultureel en sociaal vlak heeft de stad stappen gezet. Neem bijvoorbeeld MotMot Gallery, STEK en Pier15. Wat voor creatief talent daar allemaal binnen zit is ongekend, maar de meeste mensen weten het niet.”

Waar ligt de kansen voor Breda als tech- en gaming stad?  
“Van oudsher herbergt Breda veel talent, alleen ze laten het te weinig zien. Breda doet zichzelf daarmee te kort. Er zijn ideeën en ambities genoeg, maar er mag nog wat meer draagvlak komen. Als je Breda wil positioneren als creatieve en technologische stad, moet je iets doen dat zich repeteert. Mensen in Breda vinden het leuk om erop uit te gaan. Denk maar aan het Jazz Festival. De vraag is niet of je er naartoe gaat, het is een vanzelfsprekendheid dat je gaat. Ik zeg niet dat je iedere maand een evenement als een Jazz Festival moet organiseren, maar goede evenementen die zich herhalen, werken goed.”

Foto's: Unlimited Productions en Manon de Koning