Community's - samenbrengen

Leon van Rooij van Playgrounds werkt al bijna 30 jaar in de creatieve industrie, is organisator van Breda Game Week en geeft les op St. Joost School of Art & Design. “Als je Breda als gamestad op de kaart wil zetten, moet je zichtbaar zijn en samenwerken. Als je die verbinding met elkaar aangaat, kun je de community groter maken.”

Welke kansen liggen er voor Breda als game stad?
“De gaming- en techindustrie wordt steeds groter; er zijn veel mensen in werkzaam en er wordt heel veel en snel ontwikkeld. Breda heeft veel potentieel als gamestad, vooral gezien de aanwezigheid van de educatieve instellingen met tech- en creatieve richtingen op BUas, Avans, Rooi Pannen, KMA en St. Joost School of Art & Design. Dat gedachtegoed moet veel meer uitgedragen worden! Het is belangrijk om multidisciplinaire samenwerking te stimuleren en de overlap tussen verschillende creatieve sectoren, zoals film, animatie en games, te benutten. De erkenning vanuit de gemeente is er, en de focus van Playgrounds is om deze kansen te vergroten.”

We willen Breda als gamestad op de kaart zetten

Vertel eens. Wat doet Playgrounds allemaal om deze verbinding te leggen?
Playgrounds is een instituut en platform dat internationale creatieve gemeenschappen verbindt op het gebied van illustratie, animatie, games, digitaal ontwerp en kunst. Ons doel is het vergroten van creatief zelfvertrouwen, vaardigheden, kennis en inclusiviteit binnen de creatieve industrie. Op onze events komen mensen uit alle hoeken van het vak bij elkaar: van makers tot docenten en studenten. Ik vind het leuk om deze community’s bij elkaar te brengen en kennis met elkaar te delen en door te geven. In Breda hebben we al op veel verschillende plekken events georganiseerd, bijvoorbeeld bij Pier15, in de Koepel en in Chassé.”  

Waarom is het zo belangrijk om samen te werken voor de gaming industrie?
“Bij gaming is er altijd sprake van samenwerking. Bijvoorbeeld tussen sounddesigner, ontwerper, storyteller en vormgever. Als we Breda als gamestad op de kaart willen zetten, is ook het samenwerkingsverband tussen opleidingen en bedrijven belangrijk. Niet iedereen op zijn eiland laten zitten, maar juist met elkaar een groter geheel maken. We hebben ambities voor deze stad en dan moet je zichtbaar zijn om een stevig fundament te bouwen. De sneeuwbal is gemaakt en kan nu gaan rollen. Hopelijk kunnen we hierdoor steeds meer organiseren in Breda.”

Breda Game Week is daar een belangrijk voorbeeld van, toch?
“Absoluut. Eind 2023 hebben we voor het eerst Breda Game Week georganiseerd. Dat was een hele mooie manier van verschillende instituten en bedrijven bij elkaar brengen. We hebben veel geleerd van deze editie en we hebben mooie samenwerkingen tussen verschillende partijen zien ontstaan. In 2024 komt er weer een editie; we willen het podium zo groot mogelijk maken.”

Waarom wordt de gaming- en techindustrie steeds groter?
“Tachtig procent van Nederland speelt spelletjes. Er is een hele generatie die denkt in playful learning. Spelletjes hoeven niet alleen entertaining te zijn; als je een spel speelt, leer je ook problemen oplossen. Games kunnen op een heleboel manieren worden ingezet. Als een scholier niet helemaal goed uit de verf komt in de klas op school, kan het wel zo zijn dat hij of zij helemaal opbloeit zodra ze een game spelen.”

Wat is je wens voor Breda als game stad?
“Mijn wens voor Breda is dat het een significante speler wordt op het gebied van game-toepassingen. Ik hoop op productontwikkelingen, een levendige markt en een goede doorstroom van studenten naar werk binnen Breda. Het begin is gemaakt, en ik hoop dat de stad deze positieve ontwikkeling voortzet en internationaal op de kaart zet als een hub voor gaming en technologie.”

Foto's: Willeke Machiels