Razende stilstand - Kunst in Breda van 1970 tot nu

Waar Stedelijk Museum Breda
Wanneer t/m 2 september 2022

De Grote Kerk en het Kasteel zijn onveranderlijke herkenningspunten in het stadsbeeld van Breda. Net als deze iconische gebouwen is ook beeldende kunst sinds jaar en dag verklonken met de stad. De tentoonstelling Razende Stilstand - Kunst in Breda van 1970 tot nu toont werk uit de museumcollectie, aangevuld met nieuwe aanwinsten en bruiklenen van hedendaagse kunstenaars. Kunstenaars die de afgelopen 50 jaar een bepalende rol hebben gespeeld voor wat betreft de ontwikkeling van beeldende kunst in Breda en de wijde omtrek.

Kunst in context
Kunst wordt beïnvloed door de tijdsgeest waarin deze is ge…

Lees verder

De Grote Kerk en het Kasteel zijn onveranderlijke herkenningspunten in het stadsbeeld van Breda. Net als deze iconische gebouwen is ook beeldende kunst sinds jaar en dag verklonken met de stad. De tentoonstelling Razende Stilstand - Kunst in Breda van 1970 tot nu toont werk uit de museumcollectie, aangevuld met nieuwe aanwinsten en bruiklenen van hedendaagse kunstenaars. Kunstenaars die de afgelopen 50 jaar een bepalende rol hebben gespeeld voor wat betreft de ontwikkeling van beeldende kunst in Breda en de wijde omtrek.

Kunst in context
Kunst wordt beïnvloed door de tijdsgeest waarin deze is gemaakt. Razende Stilstand - Kunst in Breda van 1970 tot nu plaatst de tentoongestelde werken daarom in de context van wereldwijde en regionale gebeurtenissen, variërend van ingrijpende historische momenten tot alledaagse situaties. Kunst fungeert hiermee als een stil en toch uitgesproken commentaar op wat er in de wereld gaande is.

Welvaart en levensvragen
De expositie leidt bezoekers langs verschillende jaartallen. Het jaar 1970 en de jaren die hierop volgen vormen het startpunt voor wat we nu hedendaagse kunst noemen. Ook manifesteren Bredase kunstenaars zich in die periode als collectief. De welvaart en de snelheid van het leven nemen in dit tijdvak en daarvoor al explosief toe. Ziektes en informatie gaan in rap tempo de wereld over. De welvaart zorgt naast comfort ook voor levensvragen over ons bestaan. Kunstenaars geboren rondom de Tweede Wereldoorlog verbeelden deze vraagstukken. Ze zijn getekend door het pessimisme van de oorlogsverschrikkingen. Hun kunst toont de absurditeit van het mens-zijn. Zoals de melancholische en vervreemdende foto’s van Teun Hocks waarin dieren als vrienden van de fotograaf optreden. Of kunstenaar Pieter Laurens Mol die een achtjarig meisje laat dicteren waar hij een cirkel, rechthoek en driehoek plaatst op zijn schilderij.

Kunst biedt ruimte tot reflectie
De werken laten zien dat terwijl de mensheid voort dendert, de kunst een pas op de plaats maakt en ruimte biedt tot overdenkingen. Terwijl de wereld in 2008 in de ban is van de financiële crisis, compleet met omvallende banken, beurzen en bedrijven, belicht fotograaf Paul den Hollander in de aanloop naar de crisis heel andere aspecten van het leven. Voor zijn project Metamorphosis fotografeert hij de microkosmos van zijn Bredase tuin. Daarbij is hij niet op zoek naar materiële rijkdom maar juist naar de adembenemende vergankelijkheid van het bestaan. Vanaf 2013 bereiken ons steeds meer verontrustende berichten over de stijging van de zeespiegel ten gevolge van ons falende klimaatbeleid. Het thema natuur tegenover cultuur komt terug in het werk Ikarus (2017), van kunstenaar Josua Wechsler. De takachtige structuur van dit werk is overgoten met een onnatuurlijke rozerode epoxycoating. Hiermee verwijst Wechsler naar de hoogmoed van de mens.

Vormvermenging
Niet alleen qua thematiek is kunst door alle nieuwe communicatiemiddelen steeds meer verweven met wereldwijde maatschappelijke gebeurtenissen. Ook verschillende kunstvormen afkomstig van diverse continenten beïnvloeden elkaar steeds meer. Yeung Yuk-Kan bijvoorbeeld, geboren in Hong Kong en woonachtig in Nederland, vermengt in haar keramische objecten Oosterse denkwijzen en Westerse vormen. Dit uit zich in een vaas zonder bodem en in kleurgebruik dat herinnert aan dat van Piet Mondriaan.

Hedendaagse kunst in Stedelijk Museum Breda
In de tentoonstelling Razende Stilstand - Kunst in Breda van 1970 tot nu zijn meer dan zeventig werken zien van kunstenaars geboren tussen 1935 en 1995. Gastcurator Ad van Rosmalen maakte hiervoor een selectie van kunstwerken afkomstig uit de eigen collectie van het museum, aangevuld met nieuwe aanwinsten en enkele bruiklenen. Naast de werken die op zaal hangen, is een wisselende selectie te zien in de Pasbaangalerij. De permanente collectieopstelling van het museum loopt nu tot midden twintigste eeuw. Razende Stilstand - Kunst in Breda van 1970 tot nu borduurt daar op voort met een overzicht van de collectie hedendaagse kunst. De expositie is daarmee tegelijkertijd een vertrekpunt voor het verzamelen in de toekomst.

Razende Stilstand, Kunst in Breda van 1970 tot nu toont werk van: Theo Besemer, Marius Boender, Iris Bouwmeester, Eelco Brand, Tom Claassen, Tjitske Dijkstra, Ruud van Empel, Teun Hocks, Paul den Hollander, Arjan Janssen, Peter Kantelberg, Inge van ‘t Klooster, Marc Koreman, Harrie de Kroon, Danielle Lemaire, Hubert Leyendeckers, Johan van Loon, Pieter Laurens Mol, Romee van Oers, Sef Peeters, Colin Peters, Mado Schoolmeesters, Johanna Schweitzer, Carolein Smit, William Speakman, Niel Steenbergen, Ruth Terwiel, Pieter van Unen, Frans van Veen, Cécile Verwaaijen, Kees Vet, Jaap de Vries, Melanie de Vroom, Joshua Wechsler, Yeung Yuk Kan, Michiel van der Zanden en Margot Zweers.

Lees minder

Wanneer

  • elke dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag t/m 4 september 202211.00 - 17.00 uur
  • elke zaterdag en zondag t/m 4 september 202110.00 - 17.00 uur

Locatie