Bredase helden in de spotlights

Bredase helden

Zij maken - het verschil

Breda bruist van de ideeën, die aantonen hoe creatief onze stad is. We staan nooit stil en zoeken de ruimte op. Letterlijk en figuurlijk. Breda blijft kloppen, dankzij deze helden uit onze stad.

Blind Walls Gallery

© Bureau Duizenddingen
© Bureau Duizenddingen

"Het komt allemaal wel goed, zo niet dan toch"

Wouter van der Giessen | Blind Walls Gallery

 

Wie weleens langs het voormalige winkelcentrum de Lunet komt, weet dat dit niet het mooiste plekje in Breda is. Dat vond ook het team van Blind Walls Gallery: “Het winkelcentrum ligt vlakbij ons kantoor. We zien het bijna elke dag. De plek was vervallen, vies en voor iedereen een doorn in het oog. Voor ons de perfecte plek om met Blind Walls Gallery tot iets moois om te toveren.”

Toen de coronacrisis inclusief alle maatregelen om de hoek kwam kijken, besloot Blind Walls Gallery actie te ondernemen. Ze vroegen aan kunstenaars Tom Onrust en Wouter van der Giessen om het oude pand te versieren en de tijden van Covid-19 vast te leggen. Samen bedachten ze het idee van de zeeppomp flesjes. Een verwijzing naar het vele handen wassen, om jezelf tegen het virus te beschermen. De wijze woorden die op de flessen staan, “Het komt allemaal wel goed, zo niet dan toch”, kreeg Wouter mee van zijn ouders. 

Stein de Bont van Blind Walls Gallery vertelt: “In deze tijden horen we veel negatief nieuws over de corona maatregelen. Iedereen in de stad is op de een of andere manier getroffen door het virus, daarom willen we Bredanaars een hart een hart onder de riem steken met deze muurschildering.” 

Leuk weetje: De zeeppomp flesjes op de muurschilderingen zijn van verschillende bekende merken. Eén van die merken vond dit initiatief zo inspirerend, dat ze Tom en Wouter een pakket vol met handzeeppompjes opstuurde. 

Paaldansstudio & Dance Centre

© Bureau Duizenddingen
© Bureau Duizenddingen
© Bureau Duizenddingen

"Een van mijn leerlingen werkt in de zorg. Zij vertelde me vorige week dat ze het zo fijn vindt om de online lessen te volgen. Het bezorgt haar iedere keer weer een glimlach. Het is geweldig om daar aan bij te dragen."

Antoni Wanders | Paaldansstudio & Dance Centre

Waar Bredanaars zich normaal gesproken beproeven aan de paal, is het de afgelopen tijd stil geweest bij Paaldansstudio & Dance Centre. Maar ondanks dat de deuren van de studio nog even gesloten blijven, bruist het van de ideeën bij eigenaar Antoni Wanders.

In eerste instantie begon Paaldansstudio & Dance Centre met het geven van online lessen. Maar al snel veranderen onmogelijkheden in mogelijkheden. In samenwerking met The Scene en de Visstokhallen startten Antoni en zijn team met een gloednieuw concept: Paaldansstudio Outside. Beide concepten lopen zo goed dat Paaldansstudio & Dance Centre deze permanent blijft aanbieden, ook wanneer de crisis voorbij is. 

De lessen dienen als een moment van ontspanning en verbinding. Antoni: “Een van mijn leerlingen werkt in de zorg. Zij vertelde me vorige week dat ze het zo fijn vindt om de online lessen te volgen. Het bezorgt haar iedere keer weer een glimlach. Het is geweldig om daar aan bij te dragen.” 

Back 2 the gym

© Bureau Duizenddingen
© Bureau Duizenddingen
© Bureau Duizenddingen

"We bieden mensen een training waarin ze even helemaal los gaan en hun hoofd leeg maken. Zeker in deze tijd is dat fijn. Even afleiding van alles en lekker sporten.”

Bo Laagewaard | Back 2 the gym

Als Bredase sportschool waar iedereen altijd welkom is, kwam de sluiting door het coronavirus als een nare verrassing. Maar bij de pakken neerzitten past niet bij de Back2thegym-mentaliteit. Al snel maakte de sportschool plannen om alle lessen virtueel te geven. Zo konden leden alsnog online genieten van de lessen, maar dan veilig vanuit huis.

Nu de maatregelen zijn versoepeld, worden de lessen verplaatst naar buiten. Eén ding is in ieder geval zeker, Back2thegym zorgt ervoor dat hun leden zelfs in de meest lastige tijden fit blijven. “We willen het gemoedelijke gevoel van een groepsles terugbrengen naar de leden. Zo bieden we hen een training waarin ze even helemaal los kunnen gaan en hun hoofd leeg kunnen maken. Zeker in deze tijd is dat fijn. Even afleiding van alles en lekker sporten,” aldus ondernemer Bo Laagewaard.

Afhankelijk van wat de toekomst brengt, blijft Back 2 the gym doorgaan met de buitenlessen. “In de zomer kunnen de lessen prima buiten. Als de sportschool weer geopend mag worden, willen we zowel binnen als buiten trainingen aanbieden. Natuurlijk met dezelfde maatregelen, zoals 1,5-meter afstand.” 

Voorlopig werken de buitenlessen uitstekend en met het mooie weer van de laatste tijd is het heerlijk sporten in de openlucht. Back 2 the gym is sinds kort ook weer open voor proeflessen, aanmelden kan via de website.

Wijnhuis Oktober

© Bureau Duizenddingen
© Bureau Duizenddingen
© Bureau Duizenddingen

"Iedereen sprak al van de gezelligste stad van Brabant en de Brabantse saamhorigheid, maar in de laatste maanden is méér dan duidelijk geworden dat het gevoel ”wij van Breda” ook écht is."

Hans Vos | Wijnhuis Oktober

Voor wijnliefhebbers in Breda is Wijnhuis Oktober een begrip. Naast de verkoop van wijn geven Lennert Deliën, Sylvia Vos en Hans Vos ook regelmatig wijnproeverijen. Hans vertelt wat hij zo leuk vindt aan een proeverij: “Naast ervaring en kennis brengt een wijnproeverij ook gezelligheid en verbondenheid met zich mee. Je deelt een bijzondere ervaring met elkaar. Mensen komen als individuen en gaan als ‘groep’ naar huis aan het einde van de avond.”

Met de komst van de coronacrisis waren ‘fysieke’ proeverijen opeens niet meer mogelijk. Erg jammer, want juist in deze tijden is verbinding zó belangrijk. Daarom bedachten Lennert, Sylvia en Hans een manier om de proeverijen toch door te laten gaan via een live-feed. Het bleek een succes. Een leuke ervaring om virtueel te delen met vrienden, buren en familie, zonder gezeur over wie de BOB is. 

Dat de online proeverij zo’n succes zou zijn, had Hans niet durven dromen: “Nadat ik klaar was met mijn verhaal en er geen vragen meer waren, verliet ik de live-feed. Ik ging er dan vanuit dat iedereen de verbinding verbrak. Achteraf bleek de live-feed tot in de late uurtjes door te gaan. Er zijn online zelfs ‘proef vriendschappen’ ontstaan, waarbij deelnemers uit meerdere steden afspraken elkaar bij de volgende proeverij weer te ontmoeten.”

Aangezien de contactloze samenleving nog een tijdje zal bestaan, wil het team van Wijnhuis Oktober de online proeverijen verder uitrollen en ontwikkelen. Denk bijvoorbeeld aan het betrekken van wijnmakers en het virtueel meenemen van deelnemers naar de wijngaarden of de cuverie. Daar proosten we op!

LivewithFlow

© Bureau Duizenddingen
© Bureau Duizenddingen
© Bureau Duizenddingen

"Meer dan verwacht zijn we nu samen en verbonden."

Floor Naalden | LivewithFlow

LivewithFlow is een body en mind studio in Breda waar vrijheid voorop staat. Floor Naalden geeft wekelijks samen met drie andere docenten lessen in yoga en pilates, normaliter in de kapel van het klooster. Voor Floor is het altijd belangrijk geweest dat mensen haar lessen kunnen volgen wanneer ze dit zelf wensen zonder verplichtingen of abonnementsvormen. Je bepaalt zelf of en wanneer je komt. Dit is niet alleen fijn voor de flowers.  Voor de docent is het een zegen te voelen dat mensen er altijd oprecht zijn.

Juist nu, merkt ze, is de behoefte om te bewegen groot. Daarom besloot ze haar yoga lessen online te geven. Om deze ervaring zo prettig mogelijk te maken, nam Floor de tijd: “Ik ben niet gelijk de eerste week de diepte in gesprongen. Ik vind het belangrijk dat het een prettige ervaring is, in een mooie setting met goed en sfeervol beeld en goede geluidskwaliteit van stem en muziek. Deze factoren dragen bij aan de hele beleving en magie van de les.”

De online lessen vallen in de smaak en hadden onverwachts ook een sociale functie voor de deelnemers. Floor: “Crisis is ook het moment van kansen en transformatie. We ontdekten samen de wereld van de livestream. Het bracht verbinding in deze bizarre tijd. Via via komen steeds meer flowers samen online met hun lievelingsmensen en het is bijzonder om dat te zien.”

Nu het weer steeds lekkerder wordt en de maatregelen versoepelen, verheugt Floor zich al op de eerste buitenlessen: “We mogen weer naar buiten en wat hebben wij even mazzel een prachtige privé kloostertuin te hebben als plaats om elkaar (weer) te ontmoeten.”

Pop-up Held

© Bureau Duizenddingen
© Bureau Duizenddingen
© Bureau Duizenddingen

"Pop-up Held is een positief project. Het maakt zichtbaar dat heldendaden besmettelijker zijn dan het coronavirus. Hoe meer inwoners van Breda hun held op de kaart zetten, hoe groter de verspreiding."

Cathalijne Postma, Debbie van Berkel & Jojanneke Postma | KASBOEK

Cathalijne Postma, Debbie van Berkel en Jojanneke Postma van het Bredase kunstenaarscollectief KASBOEk wilde laten zien dat heldendaden besmettelijker zijn dan Covid-19. Dat we het coronavirus met steun, liefde en toekomstperspectief kunnen verslaan. Daarom hebben ze popupheld.nl gecreërd: een online platform waar we onze persoonlijke helden in het zonnetje kunnen zetten. 

Elke Bredanaar telt, vinden de initiatiefnemers: “Pop-up Held is niet mogelijk zonder de participatie van de Bredanaars. Hoe meer inwoners van Breda hun held op de kaart zetten, hoe groter de verspreiding. Dat kan een eigenaar van een winkelpand zijn die even geen huur int, omdat er geen omzet binnenkomt. Een buurvrouw die boodschappen doet, de dokter die levens redt, of de juffrouw van groep drie, die binnen een paar dagen een digitaal lespakket gereed had. Voor het project telt elke held.”

Uiteindelijk gaan Cathalijne, Debbie en Jojanneke alle heldenverhalen in één groot kunstwerk verwerken. Met hun kunst willen ze hoop en troost bieden in deze moeilijke tijd. Maar ook alvast bouwen aan een Breda na de crisis. 

Breda Samen Sterk

© Bureau Duizenddingen
© Bureau Duizenddingen
© Bureau Duizenddingen

"Het is een klotetijd. Iedereen wordt ermee geconfronteerd. Maar uiteindelijke brengt het ons dichter bij elkaar. Breda staat samen steeds sterker."

Dirk Vermolen | BredaPrint

De Corona uitbraak kwam bij iedereen hard aan en zeker in het West-Brabantse deel. In een mum van tijd ontstonden er helden in het Amphia Ziekenhuis en ook werd je geconfronteerd van dichtbij met vrienden die het virus kregen. Reclamebeesten en BredaPrint wilde samen iets terug doen voor de medewerkers van het Amphia Ziekenhuis om hen te bedanken voor de ongekende inzet. Het idee was simpel “We ontwerpen een stoer logo voor op een t-shirt en trui en deze gaan we verkopen en doneren voor elk verkocht kledingstuk €5,- aan de zorgmedewerkers van ziekenhuis Amphia”, aldus Dirk Vermolen. Hij, Marcel Mastenbroek en Gerbrand Donkersloot zijn de mannen achter BredaPrint.

Zo ontstond hun gezamenlijk initiatief Breda Samen Sterk. Het doel is om voor 31 mei 1.000 truien en t-shirts te verkopen en zo €5.000,- in te zamelen. Het geld wordt vervolgens gedoneerd aan Stichting Vrienden van Amphia. Door nauw samen te werken met het team Stichting Vrienden van Amphia Ziekenhuis weten we dat het bij de zorgmedewerkers terecht komt. Dirk: “We vinden het belangrijk dat het geld ook écht bij de zorgmedewerkers terecht komt. Deze stichting weet het beste waar deze helden behoefte aan hebben”. 

Het logo van Breda Samen Sterk, wat ontworpen is door Reclamebeesten, zal ook in toekomst blijven bestaan. Breda is na deze Corona uitbraak samen sterker geworden.

Breda koop lokaal

© Bureau Duizenddingen

"De campagne is bedoeld om Bredanaars bewust te maken van de kracht van lokaal kopen. En dat sloeg aan. Er wordt veel lokaal besteld en gekocht. Dat maakt mij trots op Breda. Ondernemers en bewoners zijn er echt voor elkaar."

Rene de Vos | Biercafe de Huiskamer

De maatregelen hebben de horeca hard getroffen. Waar normaal gesproken het Bredase leven bruist, is het nu onnatuurlijk leeg en stil. Zo ook in biercafe de Huiskamer van Rene de Vos. Normaal gesproken één van Breda’s meest geliefde kroegen. “Half maart ging het licht uit in mijn biercafe de Huiskamer. Dat was even slikken, maar het zit niet in mijn aard om de schouders te laten hangen. En dat zag je bij veel Bredase ondernemers. Afhalen, bezorgen, webshops, private shopping. Het ontstond allemaal,” vertelt Rene. 

Om alle initiatieven te bundelen en er vol de spotlights op te zetten, is de Breda Koop Lokaal campagne gelanceerd. Vanuit zijn rol als bestuurslid bij het Ondernemersfonds Breda dacht Rene mee over het concept, de invulling en uitvoering.

Rene: “De campagne is bedoeld om Bredanaars bewust te maken van de kracht van lokaal kopen. Je steunt er de lokale ondernemers mee bij jou om de hoek. Terwijl je tegelijkertijd geniet van de lekkerste, lokale producten. De campagne sloeg aan. Er wordt veel lokaal besteld en gekocht. Dat maakt mij trots op Breda. Ondernemers en bewoners zijn er echt voor elkaar.”

De Knuffelfabriek

© Bureau Duizenddingen
© Bureau Duizenddingen
© Bureau Duizenddingen

"Wij hopen dat de combinatie van de handgemaakte knuffel, het gebaar en het feit dat de knuffel lokaal wordt gemaakt, Bredanaars een warm gevoel geeft."

Marc Mutsaars | Stichting Nora Werkt

 

Knuffelen zit er op dit moment even niet in. Afstand houden is de boodschap, maar dat is niet altijd even makkelijk. Zeker voor kwetsbare ouderen of mensen die in een zorginstelling wonen, is het zwaar dat ze niet meer mogen knuffelen met hun dierbaren. 

Bij De Knuffelfabriek bedachten ze hier een hartverwarmende oplossing voor. De Knuffelfabriek is onderdeel van de stichting Nora Werkt, waar ze mensen met een verstandelijke beperking helpen aan een inspirerende werkomgeving. Marc Mutsaars, voorzitter van de stichting, vertelt over het initiatief: “Wij maken al ruim twee jaar knuffels in onze knuffelfabriek. Onze doelgroep is het sprekende voorbeeld van hoe belangrijk knuffelen voor een mens is. Wij vonden het dan ook een gepaste actie om de mogelijkheid te bieden een knuffel naar een dierbare te sturen. Zo hebben mensen toch een echt knuffelmoment met een van onze handgemaakte knuffels.” 

De medewerkers van Nora Werkt werken met veel plezier aan het maken van de knuffels voor De Knuffelfabriek. “Wij hopen dat de combinatie van de handgemaakte knuffel, het gebaar en het feit dat de knuffel lokaal wordt gemaakt, Bredanaars een warm gevoel geeft. Wij zijn in ieder geval trots dat we dit hebben kunnen doen in de zware tijd.”